Commercial Pilot License (CPL)
Bij Special Air Academy in Teuge bieden we een uitgebreide Commercial Pilot License (CPL) opleiding aan, ontworpen voor aspirant-professionele piloten. Onze ervaren instructeurs leveren hoogwaardige training om ervoor te zorgen dat je voldoet aan de hoogste normen van de luchtvaartindustrie. Meld je vandaag nog aan en zet de eerste stap naar een succesvolle carrière als commercieel piloot!

Toelatingseisen
Voor een CPL(A) brevet moet de leerling-vlieger minimaal 150 vlieguren hebben gevlogen voor aanvang van de opleiding. De minimum leeftijd voor het aanvragen van het bewijs van bevoegdheid (brevet) is 18 jaar.
Praktijkopleiding
Met het commerciële vliegbrevet mag je single pilot vliegtuigen besturen als gezagvoerder of multi pilot vliegtuigen als co-piloot op commerciële vluchten. Je kunt bijvoorbeeld bij Special Air Services rondvluchten uitvoeren of gespecialiseerde operaties, daarnaast kun je ook als first officer in dienst treden bij een luchtvaart maatschappij. Het trainingsprogramma voor het CPL bestaat uit twee fasen, namelijk de VFR en IFR fase en ook een voortrainingsprogramma dat fase 0 genoemd wordt. Verder wordt fase 1 opgesplitst in twee delen.
De vliegopleiding ziet er als volgt uit:
- minimaal 25 uur DBO (dubbel besturings onderricht)
- waarvan minimaal 5 uur op een complex aircraft (Piper Arrow)
- waarvan minimaal 10 uur basic instrument vliegen
- waarvan minimaal 1 uur Upset recovery
- minimaal PPL brevet
- indien nog niet beschikkend over een night rating: minimaal 5 uur nacht vliegen
Voordat er examen gedaan mag worden moet de leerling-vlieger minimaal 200 vlieguren hebben waarvan 100 als gezagvoerder.
Fase 0
Fase 0 vindt plaats voordat je aanvangt met je commerciële training. Dit staat ook wel bekend als de nacht training. Het voltooien van de nacht training is een vereiste voor het behalen van het commercieel vliegbrevet. Tijdens tenminste 5 uur vliegen leer je hoe het vliegen in het donker anders is dan overdag. Hierbij is een solo circuit vliegen en een overland navigatie vlucht naar een ander vliegveld inbegrepen. Daarnaast moet je in het bezit zijn van een medisch klasse 1 certificaat.
Fase 1a
Fase 1a bevat oefeningen welke vergelijkbaar zijn met die van het PPL trainingsprogramma. Echter, ligt de focus nu veel meer op airmanship, passagiers en crew briefings. Verder is ook het comfort van de passagiers erg belangrijk. Als je nog niet een navigatie vlucht van 300 nautische mijl (550km) heeft gemaakt naar twee vliegvelden zul je deze ook nog moeten voltooien tijdens deze fase. Tot slot zul je ook nog een vlucht maken met ons aerobatic vliegtuig. Het doel hiervan is om de basis herstel en preventie technieken onder de knie te krijgen.
Fase 2
Fase 2 staat bekend als de basis instrument vlieg module. Gedurende deze fase leer je hoe je de instrumenten moet aflezen in IMC en daarnaast leer je ook meteen om navigatiepunten te gebruiken om te kunnen navigeren door het IFR luchtruim. Als je jouw training voortzet met het behalen van de instrument rating krijg je volledige vrijstelling voor de basic instrument flight module van de IR opleiding en andersom.
Fase 1b
Fase 1b gaat hoofdzakelijk over het voorbereiden op het examen met één uitzondering. Alle vluchten zullen worden gemaakt met een “complex” vliegtuig. Dit houdt in dat het vliegtuig 4 zitplaatsen heeft, een variabele verticale propeller en een intrekbaar landingsgestel. Je vliegt tenminste 5 uur op dit vliegtuig en sluit dit af met een skill test. Het is ook mogelijk om in fase 1a al op dit complexe vliegtuig te vliegen of op een meermotorig vliegtuig wanneer dit in combinatie is met een MEP class rating.
Als je door slecht weer niet kunt vliegen, wordt deze tijd benut om theorie (vliegtuig specifieke informatie) door te nemen. Verder is het mogelijk om toekomstige vluchten voor te bereiden of in de simulator te stappen om de basis van het instrument vliegen te oefenen. De tijd die je doorbrengt in de simulator telt niet mee voor de uren die je nodig heeft om je brevet te behalen, echter, helpt het je wel als je onbedoeld een wolk invliegt.
Theorieopleiding
Het succesvol afronden van je PPL theorie betekent helaas niet dat je vrijstellingen kunt verkrijgen voor de CPL theorie examens. Er zijn twee programma’s beschikbaar: CPL en ATPL. Als je geïnteresseerd bent om je Instrument rating te halen en/of door wilt stromen naar de luchtvaartmaatschappijen, is het noodzakelijk om de het ATPL theorie programma te doorlopen. Wanneer je al een instrument rating hebt of niet hierin geïnteresseerd bent, volstaat het CPL theorie programma.
De CPL(A) of ATPL(A) theorie opleiding wordt gegeven door Orbit-Groundschool.
Alle theorievakken moeten binnen 18 maanden worden gehaald. Nadat het theorie-examen CPL(A) is behaald mag men praktijkexamen doen. Binnen 24 maanden na het theorie-examen moet men het praktisch examen gehaald hebben.